GRYTĖS PINTUKAITĖS IR NATALIOS YANEKINOS TAPYBOS PARODA "APIE MUS"

2016 12 09

 Tapyba „Apie mus“

Gruodžio 13 d. Pylimo galerijoje (Pylimo 30, Vilnius) atidaroma dviejų tapytojų Grytės Pintukaitės (g. 1977, Kaunas) ir Natalios Yanekinos(g. 1982, Kaliningradas) kūrybos paroda „Apie mus“. Tai atviras žvilgsnis į save ir kūrybą, atskleidžiant tai, ką menininkės jaučia „čia ir dabar“, įsileidžiant žiūrovus į savo pasaulį ir priimant juos į „mes“ ratą – todėl „apie mus“ nesunkiai tampa „apie visus“.

Vilniaus dailės akademijos auklėtinė Grytė Pintukaitė, gimusi menininkų šeimoje, pirmuosius savo darbus eksponavo dar 1993-aisiais, besimokydama Juozo Naujalio meno mokykloje Kaune. Vėliau tapybos mokėsi iš Leopoldo Surgailio ir Arvydo Šaltenio, o ypač aktyviai kuria pastaruosius keliolika metų.

Pintukaitė paveikslą suvokia kaip aktyvios plastinės improvizacijos erdvę, kur piešiama tapant ir tapoma piešiant, kur spalva ir potėpis tampa vaizduojamo personažo forma ir turiniu. Sukūrusi daug portretų, kurie įamžino nemažai žinomų Lietuvos žmonių, šį kartą dailininkė linkusi slėpti savo veikėjus išryškindama vieną kurią jų kūno dalį, retai kada leisdama pažvelgti jiems į veidą ar akis. Tačiau vaizduojami kūnai, pečiai, nugaros, rankos, kojos nėra anonimai – kiekvienas jų turi savo biografiją, džiaugiasi, liūdi ar kenčia, savo būsenų atspalvius išduodami jautriais, kartais melancholiškais, svajingais, o kartais – aštriais, temperamentingais teptuko mostais, menančiais rafinuotus Belle Époque laikus.

Dailininkei artima moters tema, tačiau ji atskleidžiama, sugretinant su vyriškuoju pradmeniu, kuris padeda paryškinti paslaptingą, keistą, kartais provokuojantį, juslų, erotišką jos tapomų herojų moteriškumą.

Meno mokyklą Ivanove baigusi NataliaYanekina nuo 2005 metų yra Rusijos dailininkų sąjungos narė, tačiau savo gyvenimą su Lietuva pradėjo sieti dar 2004-aisiais, kai pradėjo dalyvauti Lietuvoje rengiamuose tarptautiniuose pleneruose. 2008 metais įsikūrusi Lietuvoje,  tapytoja yra surengusi per dešimt parodų įvairiuose Lietuvos miestuose. Dažniausia dailininkės žvilgsnis krypsta į greta jos esančius daiktus, kurie aranžuojami į dekoratyvius natiurmortus. Bet jie nesivaržo nei su gyva, nei su sustingusia gamta – alsuoja savu tapybiniu gyvenimu, kurį garantuoja sąmoninga motyvų stilizacija, erdvės iliuzijos kurti nepretenduojantys kompoziciniai dėsniai, sodrūs potėpiai ir jautriai niuansuota spalvų gama, kurioje kartas nuo karto sublyksi sodrūs raudoni, mėlyni, violetiniai, oranžiniai, geltoni tonai.

Yanekinos portretai – lyg veidrodžiai, iš kurių žvelgia moterys, pasidabinusios efektingais papuošalais ir skrybėlaitėmis. Vos nužymėti bruožai – akių, nosies linijos, šukuosenos – tarytum įkūnija pačios menininkės alter ego, perteikia įvairias jos pačios nuotaikas ir būsenas, kurios suskamba per vis kitokią šviesos ir spalvos atmosferą, atsispindi paveikslo plokštumą pabrėžiančioje jautrioje, teptuko prisilietimus išsaugojusioje tekstūroje.

 

Helmutas Šabasevičius